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Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)

Created:

MAY-05-2007

Last Update:

JUL-15-2007

Galerie/Gallery - Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)

Beinahe 40 Jahre alt ist dieser ‘Field Car’ (Geländewagen) von Matchbox. Dass er bei seinen Einsätzen im Gelände einige Schrammen davongetragen hat, war nicht zu vermeiden.

This Field Car made by Matchbox is nearly 40 years old. It was unavoidable that the car sustained some scratches during its off-road services.

Matchbox Superfast 18a Field Car (1970) Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)
Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)

Gibt es ein Vorbild zu diesem Modell?

Dieses Modell wurde 1970 mit der Nummer 18a in die Matchbox-Serie ‘Superfast’ aufgenommen  . Es wurde zehn Jahre lang in nicht weniger als 35 Variationen angeboten (nach fünf Jahren in der Serie ‘Two Packs’).

Der ‘Field Car’ gehörte in meiner Kindheit zu meinem Lieblingsmodellen. Seit damals fragte ich mich, ob es ein Vorbild zu diesem Modell gibt, oder ob es sich um ein Fantasie-Modell handelt.

Als ich diese Seite zum erstenmal veröffentlicht habe, bat ich deshalb Modellautosammler um entsprechende Hinweise. Auf eine Anfrage an die Toy Car Collectors’ Association (TCCA) habe ich einige interessante Informationen erhalten. Vielen Dank an alle Modellauto-Sammler, die sich an der Diskussion beteiligt haben.

Das Modell hat ein Vorbild:
Den International Harvester ‘Scout’.

Modellauto-Sammler Brian Willoughby aus den USA hat sich die grosse Mühe gemacht, die Unterschiede zwischen Original und Modell zusammenzustellen (siehe nachfolgende Tabelle). Ausserdem hat er zwei Original Scouts in Tennessee ausfindig gemacht und mir Fotos davon geschickt (siehe Ende dieser Seite). Vielen Dank dafür an Brian.

Is there an original for that model?

This model was added to the Matchbox Superfast series in 1970 with the model number 18a. It was produced for ten years in as many as 35 versions (after five years in the series ‘Two Packs’).

During my childhood the ‘Field Car’ was ne of my most favourite model cars. Since that time I wonder if there is a original car for that model or if it is a fantasy car.
 

When publishing this page for the first time, I asked model car collectors to give me some information about that issue. After a request to the Toy Car Collector’s Association (TCCA) I received some interesting information. Many thanks to all model car collectors who contributed to the discussion.
 

The model has an original:
The International Harvester ‘Scout’

Model car collctor Brian Willoughby from USA took the trouble to compile the differences between original and model (see following table). Additionally he spotted two original Scouts in Tennessee and sent me pictures of them. Many thanks for that to Brian.

 

 

Model

Original

1

Stossstange vorn

abgerundete Ecken

eckig

2

Radkästen vorn

eckig

abgerundet wie bei den hinteren Radkästen

3

Seitentüren, hinterer, unterer Winkel

nur wenig abgerundet

abgewinkelt mit ca. 35-40 Grad

4

Kühlergrill

nach unter verengt and die Ecken haben einen Winkel von ca. 35-40 Grad

rechteckige Form

5

Motorhaube

leichte Erhebung über dem Motor, nach vorne verengt

verhältnismässig flach

6

Hecktüre

mehr abgerundet und lässt sich scheinbar seitwärts öffnen

einfache, nach unten klappbare Türe mit der Aufprägung ‘International’

7

Ersatzrad

Auf der Hecktüre rechts angebracht

Ersatzrad auf der Hecktüre war ein Extra. Meist war es hinter den Vordersitzen montiert. Wenn es an der Hecktüre montiert war, dann in der Mitte.

8

Trennung des Wageninneren

es gibt keine Abtrennung zwischen Fahrerraum und Ladefläche

Eine Schottwand ist zwischen dem Fahrerraum und der Ladefläche.

9

Rückleuchten

eingeteilt in drei Segmente

einfache, einfarbige Ausführung in rot

10

Verdeck

anders als die Standart-Ausführung, wie sie von International ausgeliefert wurde. Es könnte sich um ein Fremdprodukt handeln

 

 

 

Modell / Model

Original

1

Front Bumper

edges are rounded

straight

2

Cut-outs for the front wheels

very angular

rounded, as with the rear wheel cut-outs

3

Rear bottom edge of either front door close line

the doors' close lines are straight with very gently rounded edges at front and rear bottoms

angled at approximately 35-40 degrees

4

Grille

narrows at the bottom and its edges are angled at approximately 35-40 degrees toward its bottom

straight,  rectangular dimensions

5

Bonnet (Hood)

gentle bulge positioned above where the engine would sit beneath the bonnet that narrows toward the front

relatively flat

6

Tailgate

more rounded and flush-mounted against the body and it’s details would suggest it opens outward rather than flips down

simple, recessed, fold-down tailgate with the name ‘International’ stamped into the sheet metal

7

Spare Tyre

tailgate mounted and offset to the right-hand side of the body. (Due to the manner in which it opened, placing a spare tyre on the tailgate limited its function.)

tailgate mounted spare tyre was an option on the Scout and the spare was most often mounted on the bulkhead behind the front seats in the rear cargo area rather than outside of the vehicle.  When the spare was fitted on the  tailgate, it was centered

8

Separation of Compartments

 there is no separation between the compartments

there is a bulkhead to separate the front seat compartment from the rear, load-carrying bed or compartment. (The Scout could be purchased as a small, pick-up truck with a "half cab" covering the front seats while the rear "bed" area was open)

9

Tail Lamps

they appear to have multi-colour lenses that are divided into three segments

simple, single colour units in red

10

Roof

different than the standard International-supplied soft-top; however, this could be modeled from an after-market roof

 

comp1
Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)
Matchbox Superfast 18a Field Car (1970) Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)
Matchbox Superfast 18a Field Car (1970) Matchbox Superfast 18a Field Car (1970) Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)

Das Modell / The model

Hersteller / Manufacturer:

Lesney (Matchbox)

Hergestellt in / Manufactured in:

England / UK

Material:

Metall / Metal

Maßstab / Scale:

1/64

Länge / Length:

68 mm / 2.7 in.

Matchbox Superfast 18a Field Car (1970) Matchbox Superfast 18a Field Car (1970) Matchbox Superfast 18a Field Car (1970)

Das Vorbild zu diesem Modell

Brian Willoughby hat mir folgende Bilder zweier original International Harvester ‘Scout’ geschickt, die er im Juli 2007 in Tennessee gesehen hat.

Der grüne Scout ist einige Jahre älter als der rote, doch es handelt sich bei beiden um das Modell Scout 80, das von 1960 bis 1964 gebaut wurde.

Der Scout 80 wurde vom Scout 800 abgelöst, der bis 1970 hergestellt wurde. Dieser schliesslich wurde 1971 durch den Scout II ersetzt; ein völlig neues Fahrzeug mit längerem Radstand und einem Design, das dem Chevrolet Blazer ähnlich war. Die Herstellung wurde 1980 eingestellt.

The original for that model

Brian Willoughby has sent me the following pictures of two International Harvester ‘Scouts’ which he has seen in Tennessee in July 2007.

The green one is some years older than the red one, but both are Scout 80s which were built between 1960 and 1964.

The Scout 80 was superceeded by the Scout 800 which was built until 1970. In 1971 the Scout II was introduced. It was a completely new vehicle with longer wheelbase and a design like the Chevrolet Blazer. The manufacturing was discontinued in 1980.

International Harvester Scout 80.  Copyright by Brian Willoughby
RedScoutR34_210 International Harvester Scout 80.  Copyright by Brian Willoughby International Harvester Scout 80.  Copyright by Brian Willoughby
International Harvester Scout 80.  Copyright by Brian Willoughby International Harvester Scout 80.  Copyright by Brian Willoughby International Harvester Scout 80.  Copyright by Brian Willoughby
International Harvester Scout 80.  Copyright by Brian Willoughby

All pictures of the original Scout: Copyright by Brian Willoughby.

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